Monday, July 20, 2009

Konvokesyen dan Low Budget Portraiture

Assalamualaikum wth,

Keadaan bilik dan otak aku tidak ubah seperti tongkang cina pecah ketika entri ini dipost. Leaving to Egypt in 2 days, Insyaallah. Second last post in Morocco Territory, perhaps.

.........

Istiadat Konvokesyen Kali Kedua.
Konvokesyen kali ini, aku terpilih sekali lagi sebagai 'amateur' Official Photographer. Aku tak semangat mana pun walaupun ghairah dan syahwat aku terarah dalam seni fotografi nih. Tapi mengenangkan sahabat² seangkatan yang dah graduated, aku gagahkan jugak. Beb, jangan risau, aku masih ikhlas lagi suci walaupun aku graduate lambat setengah tahun. eheh.. Biasalah, kami persatuan yang kecil dan masih kurang mendapat perhatian dari pelbagai sudut. Konvokesyen yang diadakan sekadar cuma. Cukup untuk rasa diri untuk rasa begitu dihargai. Teruskan baca kerana anda semua masih bersama aku dan bukan mengikuti iklan pencuci muka anti penuaan. Dewan tempat Konvo kali berlangsung agak gelap dan tidak mempunyai pencahayaan terus yang memungkinkan gambar rosak sepenuhnya jika Flash tidak digunakan. Aku paling tidak gemarkan flash kecuali keadaan mendesak. Bagi aku, foto yang bersandarkan available light akan menghasilkan impak yang neutral dan kemas. Agak malang pencahayaan dewan kali ini merencatkan ideologi hedonisme pagan aku. Tapi, aku temukan available light spot yang cukup menarik untuk potraiture. Kos yang cukup rendah dan sedikit idea, tanpa gula berlebihan dapat menghasilkan secawan kopi tongkat ali orang kampung foto yang seakan-akan di studio. Bashaahh!! Walaupun tidak sesempurna di studio, tapi aku kira, hasilnya cukup untuk membuatkan aku tersenyum sensorang depan komputer. (Masih waras ketika entri ini ditaip)


Props : 2 keping polistrin bersaiz meja makan, Nikon d50 dan 2 orang personal assistant. Tengkiu Tajuddin dan Bro Akmal serta mereka yang membantu secara langsung atau secara siaran ulangan. Credited to Iskandar for the pictures.

Hasilnya! Model diatas telah graduated.

p/s : Low cost but not low quality!
........


Jom klik!Ads Portal Diyalna.com

6 comments:

Nothing Special said...

salam...

mantap la bro.nanti mai egypt amik gambar aku lak

kimmy said...

hensem ler tu..ape yg penting?kerjasama...

Anonymous said...

mantap lah ... mcm gambar dlm studio dah tu.

ekramhakim~ said...

bravo bro..

Shazwani said...

wah syidan pandai ko erk
leh ajar aku gune slr nanti..
tak blik msia eh

Anonymous said...

nice photo tho w'pun u mention tptnye gelap..tp mmg i can see photos yg natural light way better than flash .. btw.. really nice job thre..congrats!!

Muzium

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...