Friday, February 25, 2011

Duit fulus ongkos money

Assalamualaikum wth,


Saya malas nak berbincang berforum bagai pasal duit ni.
Sebab pandangan kita mesti tak sama kan. Konon-konon
sama sepakat bila masing-masing cakap, Money is not everything, babe.
But still, kita masih berlumba-lumba macam orang gila nak kejar duit.
Seolah-olah duit dah jadi satu sumpahan dalam hidup.
Takde duit, ok mati lagi baik.
Owhh..kalaulah saya dapat buang fikiran sebegitu,
saya rasa cukup wali songo dah.

Nak pulak student macam saya,
waktu paling neraka bila ongkos dah out.
Lebih sadis dari kena rotan kat perhimpunan sekolah.
Lagi menyayat hati dari kambing kena taun.
Tengok budak lain yang baru masuk biasiswa,
seperti dia tuan akulah hamba yang dina.
Kenapa perlu rasa macam tu?
Arghh..serabut benak pasal duit!

Nak dikata duit bukan segalanya,
nak beli spender Crocodile pun pakai duit.
Nak bayar pengundi pun kena hulur sepuluh ringgit dua.
Berak kat KL pun bayar singgit skang ni!
Duit takde, kemut-kemutlah anus menahan najis.
Kalau kau kata duit tak penting,
dalam Islam ada fikh Muamalat(1).
Ada hukum hutang piutang.
Takde duit dugaan Allah.
Banyak duit lagi besar cobaan.

Sejauh mana saya nak lari dari tulah(2) wang ringgit,
akhir jalan,
saya akan tetap patah balik tempat yang sama.
AKU NAK DUIT!


.................................................

(1) ~ Pecahan ilmu Fiqh yang merangkumi aspek kewangan dalam Islam dan perhubungan sesama manusia.
(2)~ Sumpahan atau sial

No comments:

Muzium

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...