Saturday, July 2, 2011

Nora Elena dan hero dikalangan kita.

Assalamualaikum wth pembaca blog yang sungguh saya sayang.

Hampir seminggu juga saya tak menjenguk makan minum blog ni. Mungkin sebab kekangan mood kot. Cuaca di Maghribi seminggu ini sangat bahang. Bayangkan cuaca macam dalam oven. Panas tak berangin. Dah panas begini baru terhegeh-hegeh nak tengok laporan Meteorologi kat TV tengok bila nak turun suhu. Sedap la orang putih, boleh bogel-bogel tepi pantai. Akhirat esok bogel-bogel dalam neraka pulak. Korang nak? Nauzubilahhiminzalik. Jadi jangan cuba ber"Pamela Anderson" di Port Dickson atau Morib okeh!

Okeh, begini kisahnya . Geram jugak kan, kat mana-mana tak habis-habis pasal Nora Elena. Pening oo. Kalau dia pening sorang-sorang takpe. Ini saya terlibat sama kena dengar drama Melayu tu. Saya nak tanya kepada gadis-gadis, wanita-wanita tidak gadis dan mereka yang menonton drama Nora Elena. Percayakah anda wujud lelaki seromantik terlampau seperti Seth Tan? Korang fikir sanggupkah lelaki Melayu meromantiskan diri sebegitu gila kepada wanita yang dicintainya? Kalau ada yang kata ada, mereka adalah mangsa penipuan media massa. Betul ni. Jangan harap la lelaki sebegitu akan muncul dalam sejarah ketamadunan jantan Melayu. Mana saya tahu? Come on, saya lelaki Melayulah!

Saya memang bercita-cita untuk menjadi suami yang bertanggungjawab, penyayang, dan mithali bila saya kahwin nanti. Tapi, ada tapi, kalau isteri saya seorang yang perlukan layanan SEBAIKNYA dari suami, SEPANJANG MASA, tidur saya belaikan, makan saya masakkan siap suap pulak, tertidur kat ruang ruang tamu saya angkatkan ke katil, you cuma bertahta diatas singgahsana macam NORA ELENA, siaplah kain kapan lima lapis. Kalau sakit tu lainlah kan. Morel of de stori, secara sejujur-jujurnya KEBANYAKKAN lelaki Melayu adalah tidak romantik tapi sayang bini!

Okeh, pandangan diatas bukan dari saya tapi diterjemah semula kedalam bentuk yang lebih ringkas dari seorang lelaki Melayu yang mempunyai dua isteri! Kahkahkah. Itu yang berani mati punya statement tu. Kalau tidak, harapan la saya nak buat entri subjek selepas kawen nih.

Baik, bagi saya la, wujud entiti lelaki romantik dan sungguh penyayang lagi mithali di dalam jiwa lelaki Melayu. Perkara ini sangat subjektif dan hanyalah difahami oleh pasangan mereka dan orang disekelilingnya. Romantik boleh wujud dalam pelbagai bentuk. Tolong korek hidung bini pun boleh diertikan sebagai romantik oleh seseorang isteri kepada suaminya. Dan saya pernah dengar sepupu perempuan saya memuji suaminya romantik sebab suami dia tolong jahit butang baju kurung yang tertanggal! Ish, tak paham la saya perempuan nih.

HERO

Semua kita adalah hero walaupun kita tidak menyedarinya. Kita mungkin hero kepada ibu selepas kematian ayah atau hero dimata anak, ayah, adik, abang dan..dan..dan..Dan watak hero ini wujud dalam setiap naluri manusia normal. Start nak emosyenel da nih. Saya terbaca sebuah blog yang menceritakan kisah seorang suami, Abang Talib yang berjuang bersama isterinya, Akak Norma yang kini terlantar melawan kanser otak tahap terakhir. Pengorbanan suami terhadap isteri beliau sangat-sangat menggegar naluri saya sebagai lelaki dan manusia. Walaupun saya tidak mampu membantu secara kewangan namun doa juga saya panjatkan buat pasangan itu semoga kesudahan dugaan ini adalah yang terbaik bagi mereka. Dia adalah hero berjiwa besar yang wujud tanpa kita sedari. Bantulah mereka sedaya anda di sini. Mereka juga adalah seribu kali lebih baik dari Seth Tan dan Nora Elena.

p/s : Saya nak berikan apa yang terbaik kepada keluarga saya. Kisah mereka cukup memberikan inspirasi. Alhamdulillah.

Wassalam.

7 comments:

en_me said...

dah lama x tengok drama tv.. uhuhu

kucingorengemok said...

tak payah la romantik yang over² sangat, sebab perempuan (err, yang pesen macam saya, maybe bukan semua) akan merasa ia sangat fake

benda fake tak tahan lama

Syahiddmilikku said...

en_me,
Ya allah bang, alhamdulillah. tak yah tgk, makin mengarut..

ahkakkucing,
tengah angkat tangan setuju nih...kekek...

AI said...

- kan drama..berdrama lah mereka..

Syahiddmilikku said...

kak al,
kesian kat org mengharap dapat macam dalam drama. lagi sedih dari drama tu kak..ahaha..

Fatt said...

aku sbg seorang pmpuan pun meluat klu ada lelaki cam gitu. rasa mcm aku ni handicap pulak smpai lgsung takleh buat sume benda sendiri.

err aku ni membebel cam le aku tgk cite nora elena tuh walhal aku pun tak ingt bila last time aku tgk tv

Syahiddmilikku said...

fatt,
cik fatt kita memang jiwa hard core arr..kekke..

saya pong lama dah x tengok tv. TV makin mengarut.

Muzium

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...